Historie kapely CALATA

     Společnou kolébkou všech bývalých i současných členů Calaty je Pedagogická fakulta v Ostravě (dnes Ostravská univerzita), jmenovitě Vysokoškolský pěvecký sbor.

     1980

      Šestice studentek zpívá italské madrigaly (Lenka, Yvona). Odtud Calata - název italského renesančního tance.

     1982

     Přidává se kapelník Jindra, muž s kytarou a skladatel. Calata hraje a zpívá úpravy renesančních  lidových písní z 16. století.

     1984

     Malované písničky - výchovné koncerty pro MŠ

     Zpívánky  - ČT1

     Porta - celostátní kolo, Plzeň, Cena diváka (Dana Hájková, Ivana Vaverková, Dája Valášková, Yvona, Lenka, Jindra)

     1985 - 87

     Vdavky, mateřské povinnosti a povinná vojenská služba způsobily personální změny v kapele (Míša Jermářová)

     1988 - 1993

     Noví členové Marcela a Víťa udávají kapele překvapivý směr: komponované pořady s průvodním slovem a recitací a hlubší ponoření do pramenů staré hudby. První koncert v nové sestavě (Jindra, Yvona, Lenka, Míša, Marcela a Víťa) se uskuteční v únoru roku 1988 v tehdejším ostravském Divadle hudby (dnes Stará Aréna). Historicky první oficiální manažerkou kapely je Zdeňka Válková. Repertoár se rozšiřuje o další úpravy starých lidových písní (16. - 19. století) a jeho podstatnou část tvoří také sborová vokální polyfonie, neboť příchodem Víťi  (bas) jsme se stali úplným smíšeným sborem (soprán, alt, tenor, bas). Historický zvuk našich nástrojů zaujal punkovou kapelu Už jsme doma, proto hostujeme na její studiové nahrávce CD Nemilovaný svět (1991). O Vánocích 1991 participujeme na MC Koleda je ve Vánoce s Valašským vojvodou z Kozlovic a v roce 1992 na kazetě P. Kantora  Poslouchejte, křesťané, jíž dala název koleda z našeho vánočního repertoáru.

   Dosavadní stylizované kostýmy (haleny z hrubé pytloviny) pomalu nahrazujeme podomácku šitými sukněmi, spodnicemi, halenami a vestičkami. Jsme trošku starobylí, trošku folklórní, zkrátka z podhradí. Počátkem 90. let spolupracujeme s druhou hobojistkou Dájou Andrýsovou a v r. 1993 se uskuteční poslední personální změna v souboru, přichází benjamínek Pavla, výrazná tvůrčí osobnost. Často vystupujeme na hradech (Hukvaldy, Helfštýn) a v rožnovském Skansenu. Zažíváme postrevoluční boom hradních slavností. Hlad diváka po interaktivní historii je takový, že hrady jsou přeplněné k prasknutí a my se nemůžeme prodrat ani k pódiu. Calata poprvé natáčí své písničky, a to u pana Glombíčka v Karviné. Oficiální MC už natáčí ve studiu ČR Ostrava: Písně výpravné, žertovné a kolední  (1991) a V podhradí (1994). Hudebními odborníky je vysoce hodnocena Jindrova autorská taneční svita Caladanze.

     1993 - 2000

     Od roku 1993 se personální složení Calaty nemění. Manažerem se na nějakou dobu stane Jindra, ale koncertů přibývá, a tak Pavla přivede do Calaty svého bývalého skautského vedoucího - Jirku Mlčocha. S ním přijde řád a disciplína. Repertoárově se držíme "svého kopyta", hrajeme a zpíváme úpravy starých lidových písní a tanců. Hudbu pro nás aranžuje a skládá kapelník Jindra. Inspiruje se Zpěvy sladké Francie a nakonec pro nás zhudební 8 zpěvů (Krásná lazebnice, Anglická svatba, Na svatého Jána, Bába, Pijácká, Formanova žena, Bojácná), z nichž Mathurinu hrajeme dodnes. Protože se nám nahromadily krásné vánoční a obřadní písně, v r. 1996 natočíme, opět ve studiu ČR Ostrava, MC a první CD Koleda po celý rok. Představuje vrchol našeho amatérského historického bádání v oblasti staré lidové písně. Někdy nám incipity dochovaných historických textů na celou píseň nestačí, musíme si slova dopsat sami.  Nenápadně vzniká tvůrčí dvojice Jindra-Marcela, která se prezentuje první autorskou písní už na CD Koleda po celý rok (Spí krajina zasněžená).

Amatérské kostýmy vyměníme za profesionální lidové baroko dle střihu ostravského Divadla Antonína Dvořáka. Zbavili jsme se folklórních prvků na kostýmech, ale nikoli v repertoáru, proto vystupujeme opakovaně na MFF ve Strážnici, máme za sebou dvakrát Prázdniny v Telči a opakovaně festival  Harantovské slavnosti historického zpěvu na hradě Pecka. Polovina devadesátých let je tzv. rakouskou etapou. Spolupracujeme se Zuzanou von Ronck z Grazu a hrajeme převýchovné koncerty pro rakouské děti. Adventní koncert v Maria Zell natáčí televize, na rakouském hudebním festivalu se seznamujeme se Suha oktetem. Statutární město Ostrava vysílá Calatu reprezentovat ČR do družebního města Drážďany na světoznámé vánoční trhy. V r. 1998 křtíme naše druhé CD Bene vale, mé srdénko, kde dáváme dobré sbohem všem krásným písničkám, které jsme doposud zpívali. Nové je, že CD křtíme ve věhlasném, nejvěhlasnějším ostravském hudebním klubu Parník! Desku vyšle do světa a polije šampaňským kmotr z nejpovolanějších - Jarek Nohavica.

     2000 - 2004

     Přelom milénia je pro Calatu ve znamení repertoárových odboček do jiných žánrů (swing, blues, country, folk, spirituál). Jsme plni protikladů - CD Něžnosti a schválnosti, 2002, natáčíme opět ve studiu ČR Ostrava. Konečně jsme se našli, jdeme cestou vlastní tvorby. Obměňujeme instrumentaci kapely (housle, djembe, basová kytara, burdonová píšťala, cink), přitvrzujeme (bicí - host), jsme rytmičtější. Natáčíme největší vánoční hity Calaty: Před Vánoci a Ježíška.  V prestižním hudebním klubu Parník hrajeme už pravidelně. Vždycky máme vyprodáno - děkujeme vám, posluchačům, za vaši trvalou přízeň. Hrajem v Dolní Lomné na festivalu Na pomezí, opět ve Strážnici a na Mohelnickém dostavníku. Kamarádům rytířům a lapkům je po nás smutno. Volají nás zpátky do historie. Vrátíme se domů, odkud jsme přišli ... ?

     2004 - 2011

     Leden je bohatý na sníh a my odjíždíme s SHŠ Durandal (Ostrava), Flamberk (Žďár nad Sázavou) a QQ studiem (Vladimír Mráz) z Ostravy na Ranč S Petra Světlíka (pod Pernštejnem) natočit hudební dokument Calata - viz video na You Tube a Poselství příštím generacím. Začíná II. hradní etapa v činnosti Calaty. Souvisí s rekonstrukcí Slezskoostravského hradu v Ostravě a trvá 6 let: bombastické rytířské turnaje, jarní otvírání hradu, podzimní hodokvas, velikonoční taškařice, pálení čarodějnic, vánoční trhy, firemní rauty - pro Calatu ráj. Písně,které se nevešly do filmu, natáčíme na CD Loutnou a mečem, 2006. Tvůrčí dvojici Jindra-Marcela rozšířila Pavla na triumvirát  a zdařile aranžuje a skládá hudbu. Měníme nahrávací studio - natáčíme ve studiu Citron v Plesné. Nové CD křtíme v Parníku zároveň s novými kostýmy z dílny Denisy Tiché z Ostravy.

   Lidový kroj jsme definitivně vyměnili za měšťanský a lancknechtský oděv 16./17. století. Otevíráme středověké krčmy ve Frýdku-Místku, na Těrlicku, Zámeček Zábřeh - zkrátka prostory, které k nám ladí. Děláme "předskokany" Carmině buraně na Janáčkově máji (2007), hrajeme  na Třebovickém koláči, v Děhylově Za vodou, na Festiválku v Českých Libchavách, jsme hosty - ozvláštněním na Mezinárodním folklórním festivalu v Šumperku, čtyřikrát jsme měli tu čest oživovat historii na Slavnostech pětilisté růže v Českém Krumlově, vždy na hlavním pódiu na náměstí Svornosti, opakovaně vystupujeme na Slavnostech Zachariáše z Hradce v Telči a nejnověji spolupracujeme s česko-polským svazem rytířstva a jezdíme na středověkou pevnost do Byczyny. Poslední CD s názvem Holoto!!! (tři vykřičníky, protože jsme z Ostravy!!!) repertoárově úzce navazuje na Loutnou a mečem a pokračuje v nastoupené tradici - hrajeme historický a historizující folk, vlastní tvorbu inspirovanou studiem historických pramenů. V prosinci 2011 jsme odehráli jubilejní 15. výroční koncert v ostravském hudebním klubu Parník.

2012 až dosud

   Po dlouhých a plodných 18 letech přestřihl z důvodu pracovního zaneprázdnění pupeční šňůru náš manažer Jirka Mlčoch. Na jeho práci navázal  nový manažer Petr zimní sezónou 2012/2013.  Hráli jsme ve staronových destinacích jako je Javorník, Krnov, Klimkovice a Zlín, také na zcela nových místech, např. s Geňou v Janovicích u Rýmařova, ve Walbrzychu v Polsku a s Mlokem  na hradě Sovinci. Vrcholem letní sezóny byl zcela jistě koncert Calaty v Hranicích n.M. v rámci hudebního festivalu Bělotínský týden zpěvu. Vystoupili jsme tam totiž přesně po 18 letech! A dostali jsme pozvánku opět až na rok 2031!!!. Není nad to mít kalendář akcí zaplněný dostatečně dopředu...

     Opět jsme zazářili na festivalu Třebovický koláč a rádi jsme se vrátili na tradiční Svatováclavský jarmark v Ostravě. Natočili jsme klip do TV pořadu Filharmonici na ulici a jako každoročně jsme zahájili (pokolikáté už?) Svatomartinské trhy ve Frenštátu pod Radhoštěm.  Specializovali jsme se na  světlonoše, rozsvěceli jsme totiž  obecní vánoční stromy v několika městysech na Hlučínsku (po našemu na Prajzské) a užili jsme si dva akusticky luxusní koncerty v kapli v Jeseníku a v Krnově. Vánoční šňůra  vyvrcholila jako vždy koncertem v ostravském klubu Parník a také už tradičně v hlučínském Červeném kostele.

     V květnu 2014 jsme rádi  přijali účast na historické akci v Poděbradech, nevědouce, že jde o soutěž. Taktéž omylem a netoužíce po světských statcích jsme ji (ó, soucitná poroto!) vyhráli. Jsme tedy  (považte, na sklonku kariéry...) laureáti soutěže O pečeť krále Jiříka v kategorii stará hudba.  Děkujeme.

     Období velkých změn jsme zvládli, takže je čas věnovat se natáčení vánočního cédéčka a tvorbě další desky s historickou tématikou a s názvem Natruc králi. Ale to už bude nová kapitola...